Maleisië

16 juni 2019 - Miri, Maleisië

Zo zit je met locals🧒👦 aan de lokale wijn in Ho Chi Minh City, Vietnam(was een leuk avondje) en zo zit je in Maleisië aan een Budweiser😌. Ben inmiddels dus in Maleisië en op dit specifieke moment vertoef ik in Miri,Borneo.

In HCMC(Ho Chi Minh City dus🙄) mijn brommert😥 ingeleverd en na een paar dagen door de stad heen gehobbeld🐎 en wat massages😁 vliegtuigje gepakt en naar KL( Kuala Lumpur) , Maleisië gevlogen. Een ouwe kennis opzoeken(ik had ook verder geen plan en ach Maleisië leek me wel wat😆) die ik met reizen had ontmoet in Rusland ergens🙂. 2 dagen KL en toen geprobeerd😉 een bus(op tijd)😎 te pakken om naar Mersing te gaan. En van daar met de ferry naar Tioman Island. Laatste dag KL even rustig de stad verkent en eind vd middag terug in guesthouse netjes mijn backpack ingepakt😌 en alvast taxi voor volgende dag geregeld😇( ging zo goed). 8 uur zou ik vertrekken. Ging daarna nog "even" wat eten. Vlakbij guesthouse zit een straat met restaurantjes en barretjes. Rustig tentje opgezocht en eten besteld. Stond tv aan met live cricket. Engeland - Zuid Afrika. Naast mij zat een vrouwtje👧🏾 met wat vrienden👦🏾👦🏾👧🏾 te kijken en zij is fan van Engeland. We raakte wat aan de praat🤗 en voor ik het wist zat ik in de kroeg🍻 naar een local live bandje te kijken( super goed btw). En ze had daar een tafeltje(bekende dus🤔). Inmiddels was er ook een pasgetrouwde stel uit Engeland aangeschoven. Heel gezellig en veel wodka later een paar andere tentjes nog opgezocht en toen ik thuiskwam was het inmiddels 5 uur🤪. Taxi van 8 uur dus niet gehaald😬. Veel te laat aangekomen op busstation en dus was er alleen nog een bus van 1900😂. Die ferry kon ik dus ook wel vergeten🙂. Maar gelukkig kun je op dit busstation van die carroussels huren. Zit alleen een matras in en je kan je telefoon opladen🤷‍♂️. Prima middagje gehad😴😴( had wel iets een katertje🤯).

Volgende dag eindelijk op Tioman Island(Salang) aangekomen😅😅. Geweldig mooi eilandje🥰. Je kan er alleen per boot komen. Na een proefduik besloten om mijn open water Padi te halen. En dat is gelukt🐠🐡🐟. Super gave ervaring. Maar had wel moeite met mijn oren. Gelukkig had ik een super relaxte instructeur, Justin de Canadees. Na 8 dagen leek het me wel genoeg om weer verder te gaan😋. Dat ging dus net niet goed🤣. Weer netjes mijn tasje gepakt en liep nog even langs de duik shop om gedag te zeggen tegen Justin maar die was duiken. Voordat ik rechtsaf sloeg om naar de pier te gaan ging ik nog even langs Jimmy😎( de man vh eiland en heeft een  mooi plekkie {en een shop waar je snorkel spullen enz kunt huren. En hij verkoopt bier. Moslim gehalte ligt hoog hier}aan het strand voor het nuttigen van een biertje, die hebben we daar wel gehad met Engelsen, Duitsers, Italiaanse en Zwitserland). Hij kreeg nog 2 euro😅 van me en wilde even aju zeggen. Dat gedaan en onderweg naar de pier( ik was 20 meter van Jimmy vandaan) kom ik dus Justin tegen. Die was klaar met duiken en wilde net een biertje🍻 drinken bij Jimmy. "Ga je mee?" Vraagt ie. Eentje kan wel dacht ik😌. Heb alle 5 de ferries van die dag zien komen en gaan uiteindelijk🙋🏻‍♂️😋😋. Was wel een hele gezellige dag🤩.

Volgende dag toch vertrokken en uiteindelijk in Tanah Rata, Cameron Highlands aangekomen. Mooie hike 🏞gedaan door de jungle en wat thee plantages gezien. Beste guide ooit🐕. Mooie hond die de hele weg keurig bij ons bleef( ons ja, ben de Zwitserse weer tegengekomen). Daarna nog 2 dagen in Georgetown geweest. Prima stadje met mooie street art overal. Leuke hike gehad ook. Wat apen🐒🐒 gezien nog.

En inmiddels zijn we (inmiddels is er nog een Zwitserse bij😬) in Miri, Borneo. Vandaag wat grotten bezocht in Niah National Park. Heel mooi. Goeie grab taxi hadden we ook. Die man👲🏾 bracht ons er keurig heen voor 16euro( ritje van dik een uur). "Wacht je op ons?" Vroeg ik. Oh is prima zei ie. 4 uur later en hij stond keurig te wachten. Top kerel toch?! Hebben hem 60 cent fooi gegeven😁😘.

Vanavond nog hier en morgen bus naar Brunei. Kijken hoe dat is.

Vietnam is 1 van mijn favorieten geworden. In HCMC nog bij Vietnam War museum geweest. Heel indrukwekkend en verschrikkelijk wat daar gebeurt is. Heb geprobeerd om te het hele verhaal te lezen van wat ze met gevangenen deden maar is me niet gelukt. Te erg. Verder mooi land met mooie vriendelijke mensen en lekker eten. Prima om te reizen ook!(get a bike)

Maleisië tot nu toe is net even iets netter en beter voor mekaar. Reizen is easy en goed en het eten is heerlijk. Het is vergeleken met Laos en Vietnam wel ietsjes duurder.

Ik ga even biertje halen🍻

Adios chicos y chicas 😘

1. Joyce:
    16 juni 2019
    Janneman je kan er wat van, top jonguh!!!
  2. Ingrid:
    16 juni 2019
    Geweldig jan! Één groot avontuur!
  3. Chris:
    Lekker Jan😉👍🏾😃
  4. Mokki:
    Weer een gaaf verhaal.
    Op naar het volgende verhaal.
  5. Sophie:
    18 juni 2019
    Wat een leven! Mooi verhaal weer!
  6. Cris:
    26 juni 2019